LM 22 med Ronstan Track-/ballslidesystem til boble.

Ronstan Track-/ballslidesystem til boble.

Da jeg skulle have et nyt storsejl fra vel nok Danmarks bedste sejlmager, Sejlsnedkeren.dk fra Horsens, blev vi enige om at prøve at lave det med gennemgående sejlpinde og med en lidt større kappe end normalt til LM 22.

Sejlet blev leveret sidste år og var en stor succes, dog kneb det kappen at komme forbi hækstaget ligesom sejlets slæder ikke gled nemt og let i masten, det skulle nærmest hales op og trækkes ned. Meget træls ;-))

Vi prøvede flere forskellige slæder til sejlet nogle var bedre end andre, men helt godt blev det aldrig og da der også var problemer med hækstaget, måtte vi i tænkeboks.

Løsningen på hækstags problemet blev at forlænge det ”horn” i mastetoppen hvor hækstaget er fastgjort. Jeg fandt en profil af rustfrit stål som kunne passe ind i profilen i mastetoppen. Dette gav en forlængelse på ca. 20 cm. og dette burde være nok ifølge beregningerne.

Tilbage var stadig problemet med de genstridige slæder i sejlet. Den eneste løsning jeg kunne komme på var et slæde system og når men nu godt kan lide at bruge det bedste der findes var valget ikke så svært.

Valget faldt naturligvis på Ronstan’s track-/ballslide system fra det lokale firma Ronstan.com i Vejle.

Det system der passede på boble var system 14 og det blev indkøbt i samarbejde med Sejlsnedkeren.

Da systemet blev leveret måtte storsejlet en tur til sejlmager og have monteret stropper med det nye system, det så godt ud og jeg var meget spændt på hvordan det ville virke.

Da det første spæde forår tittede frem, kørte vi en dag ned til masteskuret ved havnen og fandt boble’s mast frem. Nu skulle der monteres en skinne på masten og derefter 11 stk. vogne med kuglelejer.

Uha det var koldt for hænderne, men vi lagde masten klar og gjorde skinnerne klar.

Det skal siges at til system 14 findes der ingen at Ronstan’s egne bolte/møtrikker til fastgørelse af skinnen i hulkelen på masten. Så til det formål havde jeg købt nogle 5mm rustfri bolte i den rigtige længde og nogle 5 mm skærmmøtrikker.

Vi satte boltene i skinnerne og skærmmøtrikker på undersiden med den flade side op imod skinnen også en lille klat superlim.

En efter en blev skinnerne skubbet op ad masten, med skinnerne liggende på hulkelen og skærmboltene inde i hulkelen. Da alle skinner var på plads blev boltene spændt.

Med skinnerne på plads blev der skubbet vogne ind over skinnerne og den sidste lille stykke skinne blev skruet fast.

For søren det kørte godt og jeg må da indrømme at det så da også godt ud.

Nu manglede vi bare bedre vejr og en søsat båd.

Båden blev færdig og søsat som sædvanlig af vognmand Arthur Andersen, det virker, masten sat på og trimmet til husbehov.

Båden blev sejlet på plads og nu skulle storsejlet monteres, det var nemmere end jeg havde regnet med og det store øjeblik som vi havde ventet på hele vinteren.

Vi halede storsejlet op og det nærmest fløj op at sig selv helt uden spil, det gik fri af hækstaget og det bedste, da jeg slap faldet var storsejlet nede ved bommen i løbet af ingen tid og helt af sig selv. Man skulle passe på ikke at stå i vejen for den del af faldet der lå i cokcpittet.

En stor succes og en stor lettelse, og efter at have brugt det en halv sæson må jeg sige at det er alle pengene værd. Det kører som en drøm. Så har du problemer med dit storsejl med gennemgående sejlpinde, så kik i retning af Ronstan for en løsning.

 

LM 22 og Ronstan
LM 22 med Ronstan slæder
LM 22 og Ronstan
LM 22 med Ronstan slæder